Köpvillkor

1. Allmänna villkor

Hjälpmedelsbutiken tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. Beställning

Beställning av Hjälpmedelsbutikens produkter kan göras på svenska via www.hjalpmedelsbutiken.se. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.

Beställning är bindande från Hjälpmedelsbutikens sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund.

Hjälpmedelsbutiken förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta Hjälpmedelsbutiken och av boka den.

Vissa varor har längre leveranstid än andra. Detta står i så fall på hemsidan. 

3. Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Hjälpmedelsbutiken reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. postförskottsavgift eller fakturaavgift tillkommer.

4. Betalning

All vår betalning förmedlas via Klarna som tillhandahåller ett antal olika modeller för betalning. Mer information om dessa finns under Klarnas Villkor.

5. Leveranstid

Normal leveranstid är 3-7 arbetsdagar. Levernstid för rullstol och scooter är 21-30 dagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi i görligaste mån kunden. Hjälpmedelsbutiken kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt.

6. Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi i görligaste mån att att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Hjälpmedelsbutiken förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

7. Frakten

Fraktkostnader syns i varukorgen 

8. Garanti

Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med deras köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss.

Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!

9. Öppet Köp /Ångerrätt

Hjälpmedelsbutiken tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, som tar sin början då du fått produkten, utan att du behöver ange en speciell anledning. Varan skall returneras i oförändart skick och i orginalemaballaget. Hjälpmedelsbutiken förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas (exempelvis bruksanvisning) alternativt vara skadat med upp till 100% av varans värde. Kunden står själv för returkostnader. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut. Om ni vill ångra ett köp av en större produkt som inte kan skickas med vanliga försändelser som postpaket kan ni kontakta oss för olika fraktalternativ och kostnader för dessa. Priset för returen varierar men kan vara upp till 5 000 SEK.

Kontakta oss inom 14 dagar från det att du mottagit varan, innan du skickar tillbaka produkten. Vi återbetalar dig inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om att du önskar nyttja din ångerrätt. Returen måste dock vara oss tillhanda. Våra kontaktuppgifter inklusive adress att  skicka tillbaka produkterna till finner du här.

Vid retur återbetalas eventuella fraktavgifter inte. 

Använd gärna Konsumentverkets ångerblankett som ni finner här.

10. Reklamation

Du har rätt att reklamera tillverkningsfel på produkten under tre år. Under de första sex månaderna är det vi som måste bevisa att produkten inte varit felaktig vid leverans och tiden efter det ligger ansvaret hos dig. Skador på produkten som orsakats av frakten ber vi dig anmäla så snart som du upptäcker dem. Du måste meddela oss så fort som möjligt att du hittat ett fel på produkten och du måste kunna visas att produkten är köpt hos oss med kvitto eller liknande.

Om vi godkänner din reklamation står vi naturligtvis för alla din kostnader i samband med returen av produkten till oss. Vi reparerar sedan din produkt eller levererar en helt ny – utan fraktkostnad naturligtvis.

Om du inte tycker att vi hanterat din reklamation på ett bra sätt kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) , Box 174 10123 Stockholm eller till motsvarigheten inom EU, European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Adressen till ARN hittar du här och adressen till EU ODR här.

Hjälpmedelsbutiken vill alltid att du som konsument ska känna dig nöjd. Skulle vi mot förmodan ändå få en rekommendation emot oss i ARN så kommer vi att följa den.

11. Outlösta paket

Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift.

Tänk på att liggetiden på Posten har förkortats till 14 dagar! Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 95:-. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

12. Säkerhet

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

13. Reservation

Hjälpmedelsbutiken reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

14. Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.